به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل تامین اجتماعی قم، ” محمد تلخابی ” در گفت و گویی به مناسبت 27 اردیبهشت ماه، روز روابط عمومی و ارتباطات اظهار کرد: هر سازمانی برای رسیدن به اهداف و حفظ پویایی و حیات خود نیازمند تعامل با مخاطبان درون و برون سازمان است و درک متقابل و تفاهم با مخاطبین ، نقش موثری در بهبود رویه ها و رفع نقاط ضعف و تقویت ارکان موثر آن مجموعه دارد.
به گفته وی سازمان تامین اجتماعی با گستره میلیونی مخاطبان آن، سازمانی توسعه گراست که می تواند با پویائی و تحرک ویژه ، نقش محوری در ارتباطات جامعه عظیم کارگری و کارفرمائی این مرز و بوم داشته باشد.
**وظایف اصلی روابط عمومی
این فعال حوزه روابط عمومی ، مخاطب شناسی، شناخت افکار عمومی، سنجش میزان انتشار پیام، سنجش بازتاب پیام، تدوین برنامه ای مرتبط و ارزیابی برنامه ها را از وظائف اصلی روابط عمومی می داند که در قالب فعالیتهای تبلیغاتی و نمایشگاهی، پژوهش و افکار سنجی، سمعی و بصری، ارتباطات رسانه ای، مدیریتی و آموزشی ، انتشاراتی، ارتباطات مردمی و کارهای ابتکاری و نوآورانه جلوه می یابند.
تلخابی گفت: یک برنامه روابط عمومی موثر و منطقی باید مبتنی بر اهداف روشن و دقیق باشد و مخاطب خاص خود را به درستی شناخته و شیوه ای ارائه نماید تا توجه وی را به خود جلب کند.
وی افزود: در اداره کل تامین اجتماعی استان قم نیز با تاکید بر نقش و اهمیت روابط عمومی در اطلاع رسانی و اطلاع یابی ، در سالهای اخیر تحولاتی بزرگ برای قرار دادن روابط عمومی در مسیر اصلی اش شکل گرفته است.
**روابط عمومی الکترونیک
رییس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان قم با بیان این که ارتباطات رسانه ای، بزرگترین اثر را بر موفقیت یا شکست برنامه روابط عمومی دارند تصریح کرد: فضای جدید رسانه ای، تریبون های بیشتری برای ارتباطات در اختیار روابط عمومی ها قرار داده و می توان از آنها جهت تبلیغات هدفمند استفاده نمود.
وی ادامه داد: گذر از روابط عمومی ساده به الکترونیک و پس از آن روابط عمومی دیجیتال، آنلاین و سایبر سرفصل کاری ساختارهای پویا و به روز است.
تلخابی خاطرنشان ساخت: سهولت ، سرعت گرفتن و فراگیر شدن ارتباطات دلیل تمرکز بر این نوع فعالیت هاست و گامهای خوبی در این مسیر برداشته شده است که می توان از به روز رسانی سیستم ندای تامین 1420 و ارتقاء آن به اداره ارتباط مردمی و خدمات نوین، به روز رسانی پایگاه اطلاع رسانی اداره کل حتی در روزهای تعطیل و ساعات غیر اداری و حضور گسترده و هدفمند در فضای مجازی و بویژه پیام رسان های داخلی نام برد.
**تغییر رویه ها
وی گفت: در واحدهای روابط عمومی که فعالیت های روتین زیاد است نیاز به مستندسازی و ایجاد رویه های ثابت از اهمیت بسزائی برخوردار می باشد و در همین راستا با تشکیل بایگانی رایانه ای برای نخستین بار گامهای خوبی در مسیر تحقق این امر برداشته شده است.
*حضور فعال در اجرای طرح های سازمانی
تلخابی تاکید کرد: اداره روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان قم به محض ابلاغ طرح های مصوب سازمانی از سوی مرکز با حضور در جلسات فنی و کاری ، مصوبات جلسات را با ریزبینی و نکته سنجی به نحو مطلوب پیگیری کرده است که طرح هایی مانند پرداخت متمرکز مستمری ها، بیمه اتباع خارجی، معاینات قبل از استخدام و خدمات الکترونیک و غیرحضوری در قالب طرح 3070 از جمله این طرح های ملی است.
وی افزود: تهیه و درج خبر در سایت اداره کل و ارسال آن به سایتهای خبری و خبرگزاری ها و نیز نشریات استانی، ارسال پیامک به گروه های هدف، تهیه و توزیع پوستر و بنر و پلاکارد به همراه اطلاع رسانی در فضای مجازی از جمله اقدامات در اجرای مطلوب طرح های سازمان می باشد.
*گسترش و تعمیق همکاری حرفه ای ، سازنده و هدایتگر با فعالان رسانه ای
رییس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان قم اظهار کرد: در سال 1401 بیش از پنج هزار بار اخبار این اداره کل با محوریت اطلاع رسانی قوانین و مقررات در رسانه های گروهی اعم از دیداری، شنیداری، مکتوب و فضای مجازی در سطح استانی و ملی منتشر گردید.
وی گفت: حضور در برنامه های زنده رادیویی و تلویزیونی صدا و سیمای مرکز قم در سال 1401 و تشریح قوانین ، مقررات و تعهدات مختلف سازمان تامین اجتماعی و همچنین پاسخگویی به سئوالات مردمی برای شنوندگان و بینندگان از جمله فعالیتهایی بود که با همکاری خوب مدیران رسانه ملی در استان قم انجام شد.
تلخابی ادامه داد: در راستای اجرای دغدغه دولت مردمی و خدمتگزار سیزدهم، اداره روابط عمومی این اداره کل تمام قوانین ، بخشنامه ها و آیین نامه های مورد استفاده مخاطبان و شرکای اجتماعی خود را در قالب خبر تهیه و در برخی موارد هم با بازانتشار اخبار ، اطلاع رسانی نموده است.
وی گفت: تمام تعهدات و خدمات سازمان در بخش بیمه ای در قالب خبر و گزارش خبری اطلاع رسانی شده است.
*فعالیت های حوزه سایت اداره کل WWW.QOM.TAMIN.IR
وی در خصوص فعالیتهای سایت اداره کل تامین اجتماعی قم افزود: با استعانت از خداوند متعال و همکاری تمام همکاران محترم ستادی و شعب تابعه، سایت این اداره کل توانسته است در چندین سال پیاپی در بین بیش از 100 سایت استانی ادارات کل و مدیریت های درمان و بیمارستانهای ملکی سازمان در سراسر کشور به مقام نخست و کسب عنوان « پربازدیدترین » سایت استانی سازمان تامین اجتماعی برسد.
*فعالیت های حوزه فنی و حرفه ای
رییس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی قم در خصوص فعالیتهای حوزه فنی و حرفه ای این واحد در سال 1401 گفت: پوشش خبری و تصویری 125 برنامه، نشست، جلسه و بازدید ، تهیه و چاپ 45 طرح در قالب پلاکارد و بنر مناسبتی ، تهیه و توزیع بیش از 130 هزار نسخه بروشور، تراکت و پمفلت اطلاع رسانی تعهدات و خدمات سازمان در شعب تابعه ، به روز رسانی تابلوهای دیجیتال اطلاع رسانی در شعب و بارگزاری تصاویر مراسم مختلف اداره کل در سایت استان از اقدامات انجام شده در این حوزه است.
*تولید و انتشار خبر
وی اظهار کرد: اداره روابط عمومی و امورفرهنگی اداره کل تامین اجتماعی قم در سال گذشته 281 خبر،گزارش و تحلیل از برنامه ها، مراسم، قوانین و آیین نامه های سازمان برای آگاهی مخاطبان تولید و منتشر کرد.
وی افزود: در این راستا با 12 خبرگزاری،20 سایت خبری تحلیلی، 15 نشریه مکتوب و صدا و سیمای مرکز استان قم تعامل ویژه و ارتباط دوسویه برقرار شد.
*استفاده حداکثری از توان فضای مجازی
تلخابی گفت: در سال گذشته بیش از 1105 خبر کوتاه تهیه و با ارجاع لینکی در فضای مجازی منتشر شد که با استقبال گسترده مخاطبان و افزایش کاربران سایت اداره کل مواجه گردید.
*اطلاع رسانی پیامکی
وی اطلاع رسانی پیامکی را یک کار ابتکاری در حوزه روابط عمومی این اداره کل نام برد و تصریح کرد: در سال 1401 با به روز رسانی سیستم پنل پیامکی اداره کل در مجموع چهار میلیون و 90 هزار پیامک در زمینه های مختلف اطلاع رسانی قوانین و مقررات و آگاهی رسانی به مخاطبان و گروههای هدف در خصوص اجرای طرح های مهم ارسال گردید.
وی گفت: اطلاع رسانی پیامکی در سال 1401 در مقایسه با سال پیش از آن بیش از 17 درصد رشد داشته است.