به گزارش پایگاه خبری تفکیک نیوز، رضا خانهزاد یزدی امروز در نشست خبری به مناسبت 26 آذرماه روز ملی حملونقل و رانندگان که در سالن جلسات شهید مولوی شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: روز حملونقل یادآور حماسهسازی رانندگان حملونقل در سال 69 و تلاش این جامعه خدوم برای کمک به جبهههای جنگ است.
وی با اشاره به اینکه طرح جامع ITS چندین سال بوده که بهروزرسانی نشده است، مطرح کرد: سند جامع این طرح تدوین و قرارداد بهروزرسانی آن منعقد شده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه سالن کنترل هوشمند ترافیک نیز شرایط مطلوبی ندارد، خاطرنشان کرد: با پیگیریهای انجام شده از سوی شهردار قم، سالن جدید در حال آمادهسازی است.
خانهزادیزدی با اشاره به هوشمندسازی تقاطعهای چراغدار خاطرنشان کرد: در حال تدوین سیستم یکپارچه در تقاطعهای چراغدار هستیم که با یکدیگر در ارتباط باشند و تقاطعها در برخورد با عبور از چراغ قرمز اعمال جریمه کنند که به این منظور قراردادی به ارزش ۲۷ میلیارد تومان منعقد شده است.
فعال شدن ۵ سامانه ثبت تخلف در بلوار غدیر
وی با تأکید بر اینکه سامانههای ثبت تخلف در کاهش تصادفات مؤثر هستند، تصریح کرد: تلاش داریم سرعتها را در شوارع اصلی و پرخطر کنترل کنیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه ۵ سامانه در بلوار غدیر فعال شده است، اضافه کرد: این بلوار نخستین محور پرخطر قم بود و در ادامه نیز چهار سامانه در محور بلوار خداکرم راهاندازی میشود.
خانهزادیزدی با بیان اینکه در مرحله بعدی نیز به دنبال راهاندازی ۱۰ سامانه در پردیسان هستیم، ابراز کرد: جانمایی این سامانهها انجام و تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه پیش از این شهر قم تنها ۷ سامانه داشته است، اضافه کرد: در سال جاری نصب و راهاندازی ۵ سامانه در بلوار غدیر، ۴ سامانه در بلوار خداکرم و ۱۰ سامانه در پردیسان در دستور کار قرار دارد که به این ترتیب سامانههای ثبت تخلفات در سال جاری با رشد ۳ برابری روبهرو میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با تأکید بر اینکه این موضوع سبب کاهش ۵۰ درصدی تصادفات در بلوار غدیر شده است، تاکید کرد: یکی دیگر از محورهای در حال نصب سامانههای کنترلی، خط BRT بلوار آیتالله بروجردی است که این بخش نیز به دوربینهای کنترل ترافیک مجهز شد.
خانهزادیزدی با اشاره به اینکه مطالعات کاهش سوانح رانندگی موتورسیکلت در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: مطالعات بازنگری خطوط تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه نرخ کرایههای تاکسی و اتوبوس از همین مطالعات استخراج خواهیم شد، گفت: این اقدام سبب میشود تا مباحث دقیقتر و فنیتر دنبال شود.
ساخت ۵ پارکینگ طبقاتی در قم
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه ۵ پارکینگ شامل خیابان امام خمینی (ره)، چهل اختران، بنفشه، میدان ارتش و پیرامون شهرداری مرکز در حال ساخت داریم، خاطرنشان کرد: در حوزه مطالعات حملونقل به دنبال بررسی لکههای موجود در سطح شهر متناسب با نیازها هستیم.
خانهزادیزدی با تأکید بر اینکه طرح جامع حملونقل در خردادماه مصوب شده است، ادامه داد: تمام این اقدامات پیشبینیشده در قالب طرح جامع حملونقل است.
وی با اشاره به اینکه خرید اتوبوسهای جدید یکی از رویکردهای شهرداری است، گفت: ۲۰ دستگاه جدید در حال خریداری و ۲۴ دستگاه نیز در حال بازسازی و نوسازی است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه اتوبوسهای شهری به بیش از ۲۱۰ دستگاه رسیده است، تصریح کرد: افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی همچنان در دستور کار شهرداری قم قرار دارد.
خانهزادیزدی با اشاره به اقدامات در عرصه ایستگاههای اتوبوس افزود: بیش از ۸۰۰ ایستگاه اتوبوس در سطح شهر داریم که با دستور شهردار قم به دنبال مناسبسازی آنها برای مردم، معلولان و جانبازان هستیم.
بهره برداری از ۲۲ تقاطع برای راونسازی ترافیک در قم
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: از سال ۹۴ با هدف روانسازی ترافیک در سطح شهر ایجاد ۳۵ تقاطع در خیابانهای شهر قم آغاز شده که تا امروز ۲۲ طرح به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه برای روانسازی گرههای ترافیکی برنامههایی در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: در برخی از محورها گرههای ترافیکی به دلیل اجرای پروژههای سایر دستگاهها است. عمر ناوگان اتوبوسرانی قم با ۳.۵ سال پایینترین نرخ در کشور بوده و سهم اتوبوسها در سفرهای درونشهری نیز حدود ۱۱ درصد است.