به گزارش پایگاه خبری تفکیک نیوز، سردار سید کمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بالغ بر 51 میلیون انواع گواهینامه در کشور داریم و 40 میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد؛ در واقع باید گفت به ازای هر 2 نفر در کشور یک وسیله نقلیه داریم.
وی افزود: 3.1 درصد در دارندگان گواهینامه و 4.3 درصد صدور گواهینامه موتورسیکلت افزایش داشته است.
هادیانفر با بیان اینکه هر ساعت در جادهها 2 نفر جان خود را از دست میدهند، گفت: در امسال هر ساعت 2.3 نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند.
وی گفت: علیرغم اینکه خودروسازان اعلام کردند، شاهد افزایش ایمنی خودروها نبودیم و همچنان شاهد قفل شدن درهای خودرو در تصادفات شدید و آتش گرفتن خودروهای ایرانی هستیم.
رئیس پلیس راهور گفت: در 7 محور اصلی کشور رباتهای محاسبه متوسط سرعت وجود دارد و دیگر کم کردن سرعت در جلوی دوربینها کافی نیست.
وی خاطرنشان کرد: در حال پیگیری برای افزایش جرایم برخی از تخلفات رانندگی هستیم تا افرادی که متخلف حرفهای هستند، بهتر رانندگی کنند.
هادیانفر با بیان اینکه بیش از هزار نقطه حادثهخیز هنوز در جادهها وجود دارد، تصریح کرد: هنوز در جادهها شاهد تصادفات در این نقاط هستیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه اکثر مأموران راهور از دستافزار ایرانی سپهر استفاده میکنند، بیان کرد: کروکی الکترونیک در حال اجرایی شدن در سراسر کشور است و بهزودی اجرا میشود، در حال حاضر در استان قم کروکی الکترونیکی به صورت صد در صدی انجام میشود.
وی با بیان اینکه چیپ الکترونیکی از کارت ماشین و گواهینامه حذف شده است، گفت: اکنون بر روی کارتها از QR کد استفاده میکنیم و دیگر تأخیر در صدور کارتها نداریم.
هادیانفر با بیان اینکه پلیس پیشنهاد داده است تا گواهینامهها به سه رنگ سفید، نقرهای و طلایی تغییر رنگ بدهند تا سطح رانندگی افراد سنجیده شود، تصریح کرد: اگر فردی خوب رانندگی کند گواهینامهاش از رنگ سفید به نقرهای و بعد از آن به طلایی تغییر رنگ میدهد، همچنین با خوب رانندگی کردن فرد میتواند میزان جرایم قبلی را کاهش دهد.
رئیس پلیس راهور خاطرنشان کرد: 12 میلیون دارندگان موتورسیکلت در کشور داریم که بالغ بر 6 میلیون و 800 هزار نفر از اینها موتورسیکلت دارند اما گواهینامه ندارند؛ به همین منظور قرار است طرح صدور گواهینامه آسان موتورسیکلت را اجرا کنیم. از وزیر اقتصاد و بیمهها درخواست کردیم هزینه شخص ثالث موتورسیکلت را تا حداقل ممکن کاهش دهند.
هادیانفر از انتشار کتاب آییننامه جدید با تعداد صفحات کمتر خبر داد و گفت: در این کتاب فقط قوانین و مسائل مهم چاپ میشود.
وی با بیان اینکه 2 میلیون و 666 هزار خودرو داریم که بیش از یک میلیون تومان جریمه دارند، گفت: در سال 1401 تقریبا 131 میلیون جریمه برای خودروهای متخلف صادر شد، تمرکز ما بر تخلفات حادثهساز است که در این جرایم اعمال قانون صورت گرفته است.
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه برای یک میلیون و 563 نفر گواهینامه جدید صادر شده است، اظهار کرد: 80 درصد جرایم وسایل نقلیه دستگاهها و 91 درصد جرائم شهروندان اعمال وصول شده است.
وی با تاکید بر اینکه افرادی که به تازگی گواهینامه خودرو دریافت میکنند تا یک سال اجازه رانندگی در جاده ندارند، گفت: در مجموع 2 میلیون و 230 هزار گواهینامه المثنی صادر شده است.
هادیانفر گفت: یک میلیون و 100 هزار تصادف جرحی و خسارتی داشتیم و برای 572 هزار و 374 تصادف کروکی کشیدیم یعنی برای تصادفاتی که فوتی بودند یا مبلغ خسارتی بالای 20 میلیون تومان بوده لست.
رئیس پلیس راهور افزود: در سال 1400 تعداد 19 هزار و 490 نفر از هموطنان را در شهر و جاده بر اثر تصادفات از دست دادیم و بیش از 2 هزار و 712 نفر نسبت به 1400 افزایش داشته است؛ یعنی ما برگشتیم به 7-8 سال پیش!
وی با اشاره به اینکه در استانهای فارس، کرمان، اصفهان، آذربایجان شرقی، مرکزی و مازندران بیشترین تصادفات فوتی را داشتهایم، گفت: اگر دولت، مردم و دستگاه تصادفات را حدی نگیرند به مرز 19 هزار جان باخته تصادفات در سال میرسیم که البته رسیدهایم!
هادیانفر خاطرنشان کرد: با 76 کشور تفاهم کردهایم که به مدت 6 ماه گواهینامه رانندگی ایران (بینالمللی) مورد پذیرش باشد و سعی داریم تا متن گواهینامهها را هم دو زبانه کنیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اضافه کرد: با کشورهای اسپانیا، بلغارستان، ترکیه، قطر، نیکاراگوئه، ارمنستان، چین، ایتالیا و قزاقستان در حال تفاهم هستیم تا گواهینامه ایرانی برای همیشه در کشور میزبان پذیرفته شود و مدت 6 ماه برداشته شود.
هادیانفر در ادامه بیان کرد: اینکه نیاز به نوسازی ناوگان فرسوده پلیس، هلال احمر، اورژانس و دیگر دستگاهها را داریم در توان کسی جز دولت هست؟ چرا بر این نوسازی اهتمام جدی نیست؟ اسقاط متوقف و صوری است و وضعیت خوبی نداریم.
وی گفت: همه قطعات خودر و موتور از چین وارد میشود و اینجا مونتاژ میشود و میگویند این خودروی ملی است! دولت باید در اینجا نقشآفرینی کند تا خودروی ملی تولید شود.
وی خاطرنشان کرد: 11 عوارضی به صورت الکترونیک عوارض میگیرد و مابقی نقدی است چراکه به به بخش خصوصی واگذار شده است و بخش خصوصی هم علاقمند به دریافت پول نقد است، اما باید تمام عوارضها الکترونیک شود تا ترافیک ایجاد نشود.