گزارش و مصاحبه

در گفتگو با بانوی نخبه قمی مطرح شد؛ مهمترین مطالبه جامعه نخبگانی استفاده از دانش آنان برای پیشرفت کشور است/ اسلامی ‏سازی علوم مهمترین وظیفه نخبگان است

محمدی عنوان کرد: یکی از وظایف نخبگان اسلامی سازی علوم است؛ بویژه این مسئله بین ‏نخبگان علوم انسانی خیلی امر مهمی است تعداد زیادی از مشکلات روزمره و کف خیابانی ‏جامعه امروز ما برمی‌گردد بین تضادهایی که حاصل مدرنیته و تفکر سنتی مردم است.‏

مصاحبه/ زهره نعلبندی
محدثه محمدی در سال 1384 در قم متولد شد و درحال ‏حاضر در رشته آموزش ادبیات فارسی تحصیل می‌کند.‏
‏ او دارای ۲مدال نقره المپیاد کشوری جغرافیا و همچنین عضو بنیاد ملی نخبگان و مدرس ‏باشگاه دانش پژوهان و  رتبه ۴۴۶ کنکور سراسری انسانی بوده است.‏
در ادامه گفتگویی با این جوان نخبه و موفق قمی انجام گرفته که آن را خواهید خواند؛
خانم محمدی کمی از موفقیت‌هایتان برایمان بگویید.‏
من دارای یک مقاله هستم که در جشنواره علوم انسانی عمار کسب کردم و فارغ التحصیل ‏برتر دوره های بینهایت شو هستم که دوره های تکمیلی آن زیر نظر آستان قدس است و‎ ‎در ‏حال حاضر در این مجموعه به عنوان مربی فعالیت می‌کنم و همچنین یک مدال نقره استانی ‏در رشته ورزشی والیبال هم دارم‎.‎
به عنوان فرد نخبه از جامعه چه انتظاراتی دارید؟
ما از دولت انتظار حمایت داریم اینکه ازاین استعدادی که کشف شده چه در رتبه های برتر ‏کنکور چه خصوصا بچه های المپیادی که حتی زمینه استعدادشان مشخص است، حمایت کنند ‏و ازاین استعدادی که وجود دارد استفاده کنند.‏
وقتی دانش آموز و دانشجو نخبه حمایت نشود و رها شود سرخورده می‌شود و با وجود تمام ‏ناراحتی که دارد قطعا به ترک کردن وطنش مجبور می‌شود؛ چراکه عمده این بچه‌ها دوست ‏دارند برای سربلندی و پیشرفت کشورشان تلاش کنند و ما قطعا هرچه در توانمان بوده انجام ‏دادیم تا کشورمان را در قله های موفقیت ببینیم. ما واقعا انتظار خاصی جز حمایت و استفاده ‏از دانش ما برای پیشرفت کشور و سهیم کردن ما در پروژه‌ها و واگذاری مسئولیت هایی روی ‏دوش نخبگان نداریم.‏
وظیفه نخبگان نسبت به جامعه چیست؟
نخبگان هم یکسری وظایف نسبت به جامعه دارند که مهم ترین آن همین حل کردن مسائل و ‏مشکلات موجود در کشور با توجه به استعدادشان است و خب قطعا یک نخبه باید تلاش کند ‏که در زمینه استعداد خودش مفید واقع شود و باری  از روی دوش مسئولین کم کند.‏
وظیفه دیگری که نخبگان نسبت به جامعه دارند، آگاه سازی و حمایت از دانش آموزان مستعد ‏است که متاسفانه درحال حاضر این استعداد یابی لازم در آموزش و پرورش کشور ما وجود ‏ندارد.‏
دانشجویان المپیادی و نخبه یکی از کارهایی که می‌توانند انجام دهند این است که به مدارس ‏خود برگردند با دانش آموزان صحبت کنند و سعی کنند تا حد ممکن استعدادیابی کنند و در ‏واقع دانش آموزان را به مسیری که در آن استعداد دارند سوق دهند و همچنین المپیادهای علمی ‏را تبلیغ کنند و حتی از نظر درسی در حیطه ای که توانایی دارند به دانش آموزان کمک کنند. ‏
یکی دیگر از وظایف نخبگان اسلامی سازی علوم است؛ بویژه این مسئله بین نخبگان علوم ‏انسانی خیلی امر مهمی است تعداد زیادی از مشکلات روزمره و کف خیابانی جامعه امروز ما ‏برمی‌گردد بین تضادهایی که حاصل مدرنیته و تفکر سنتی مردم است یعنی مدرنتیه وارد ‏زندگی شده و از طریق فضای مجازی و ازطریق ارتباطاتی که ما با کشورهای دیگر داریم ‏درحال تبلیغ است. تفکر ما اسلامی است ولی علومی که با آن درگیر هستیم علوم حاصل ‏تفکرات غرب است و خب اساس این علوم هم اسلامی بوده ولی خب متفکران غربی با توجه ‏به روند فکری و جریان فکری خودشان این علوم را تغییر دادند و به نفع خودشان استفاده ‏می‌کنند و حالا ما همان علوم را گرفتیم و داریم استفاده می‌کنیم درحالی که در بسیاری از ‏موارد با زندگی و تفکرات اسلامی و دینی و اجتماعی ما تضاد دارند؛ بنابراین اسلامی سازی ‏علوم باید در اولویت جامعه نخبگان علوم انسانی قرار گیرد و برای رفع این تضاد بین علوم و ‏دین تلاش کنند تا بخش زیادی از مشکلات حل شود بویژه در رشته‌هایی مثل جامعه شناسی و ‏روانشناسی این تضاد خیلی بیشتر به دانش آموز و دانشجوی ما ضربه می‌زند؛ بنابراین باید در ‏دستور کار قرار بگیرد ان‌شالله دولت هم حمایت کند تا افرادی که درحال تحقیق و پژوهش ‏هستند پای اینکار بیایند و قطعا این یکی از اولویت های من هم در زندگیم هست.‏
برنامه شما برای آینده چیست؟
برنامه من این است که در این مسیری که وارد آن شدم که خیلی مسیر مهمی است و واقعا ‏مسئولیت خطیر معلم شدن و دبیر شدن که خیلی از مسائل و مشکلات کشور و جامعه ما به ‏دست این قشر حل و گره گشایی می‌شود تمام تلاشم را نمایم تا بتوانم از مشکلات موجود گره ‏گشایی کنم و به دانش آموزانم کمک کنم و انسان ها و دانش آموزان موفق و سودمند و مفید ‏تحویل جامعه دهم و در کنار اینکار خودم به تحقیق و پژوهش بسیارعلاقه دارم و سعی می‌کنم ‏مسیر مقاله نویسی را در رشته خودم یعنی علوم انسانی انجام دهم و همچنین المپیادهای ‏دانشجویی را هم ادامه خواهم داد و همچنین المپیاد های آزادی که در جامعه جهانی برگزار ‏می‌شود و تمام تلاشم را میکنم تا برای کشورم در این المپیادها افتخار آفرینی کنم و بتوانم اسم ‏کشورم را بالا ببرم.‏
حمایت خانواده از شما به چه میزان بود و چه اثری در موفقیت شما داشته است؟
‏ واقعا بدون حمایت خانواده نمی‌شود کاری را پیش برد؛ چرا که مسیر المپیاد جدای از کنکور ‏مسیری است  که کاملا باید خانواده برای دورانی آدم را تحمل کنند چون بالاخره فشار روانی ‏ازنظر درسی روی آدم زیاد می‌شود و خب هیچ کمکی نمی‌توان برای خانه و خانواده انجام داد ‏و قطعا موفقیتم را مدیون پدر و مادرم هستم که اگر دعا و حمایت‌های معنوی آنان نبود هرگز ‏نمی‌توانستم به این نقطه برسم.‏
آیا در خانواد شما فرد موفق دیگری وجود دارد؟
بله در خانواده‌ام افراد موفق دیگری هستند، پدرم استاد دانشگاه و هیئت علمی  در رشته تاریخ ‏اسلام هستند و در زمینه رشته خودشان کتاب‌های زیادی دارند، ایشان همیشه الگوی من بودند ‏همچنین برادر و خواهرم هم  جزو نخبگان استان بودند و در مدارس سمپاد تحصیل کردند و ‏هردو در رشته مهندسی برق تحصیل کردند و مادرم هم معلم هستند و خب در استان همیشه ‏معلم برتر بودند و ایشان هم در زمینه خودشان موفق عمل کردند.‏
نخبگان با عموم جامعه چه تفاوتی دارند؟
نخبگان با عموم جامعه  تفاوت چندانی ندارند و نمی‌توان آنان را از آحاد مردم جدا کرد و ‏اینکار شاید مضراتش خیلی بیشتراز فوایدش باشد همان طور که اکنون می‌بینیم مضرات ‏مدارس سمپاد و در واقع ضرری که دارد به جامعه دانش آموزی ما می‌زند خیلی بیشتراز ‏منافعش است، البته این موضوع باید به صورت کارشناسی بررسی شود ولی خب خیلی از ‏صاحب نظران موافق برچیده شدن این نظام طبقه سازی درسی هستند و درواقع نخبگان ‏می‌توان گفت کسانی هستند که استعدادیابی شدند و در زمینه‌ای که در آن استعداد دارند برای ‏کسب علم و دانش واقعا استقامت دارند.‏
‏ نکته ای که در کنار بهره هوشی نخبگان مهم تر است تلاشی است که نخبگان دارند و اگر ‏زندگی شخصی افراد بزرگ را بررسی کنیم قطعا به این نتیجه می‌رسیم که بیشتراز اینکه بهره ‏هوشی آنان در موفقیتشان تاثیر داشته باشد تلاشی که کردند و استمراری که در مسیر خود ‏داشتند و امید به زندگی و امید به آینده و امید به موفقیتشان در موفقیت قطعی آنان تاثیر گذار ‏بوده و آنان را کمک کرده است.‏
رمز موفقیت شما چیست و چه توصیه‌ای دارید به کسانی که دوست دارند در این مسیر قرار ‏بگیرند؟
توصیه من این است که ناامید نشوند زمانی که من خودم شروع کردم به قدم گذاشتن در این ‏مسیر واقعا چیزی مشخص نبود و آینده در نظر من خیلی مبهم بود و روزی که اولین مرحله ‏المپیاد را شرکت کردم هیچ وقت فکرش را نمی‌کردم که درنهایت بتوانم به اینجا برسم و این ‏مدال را برای ۲بار کسب کنم و واقعا خوشحالم که آن روز توانستم بر ترس خودم غلبه کنم ‏البته من مدال های المپیادم  را حاصل لطف و عنایت ویژه امام رضا(ع) می‌دانم و اگر عنایت ‏ویژه و خاص امام رضا نبود من نمی توانستم به تنهایی در این مسیر سخت موفق شوم ولی ‏خب قطعا تلاش خودم هم تاثیر گذار خواهد بود و واقعا بدون تلاش و بدون استمرار و بدون ‏روحیه خستگی ناپذیر بودن نمی‌توان در این مسیر موفق بود؛ چراکه در برخی از مواقع ‏ساعت مطالعه شما باید  به ۱۴ساعت حتی ۱۵ساعت در روز برسد و خب مطمئنا خیلی سخت ‏خواهد بود و نیاز به انرژی زیادی دارد ولی اگر توکل به خدا داشته باشیم و تمام تلاش ‏خودمان را بکنیم برای این مسیری که در آن قرار گرفتیم مطمئنا موفق خواهیم شد و قطعا ‏نتیجه تلاش هایمان را خواهیم گرفت‎.‎
سخن پایانی شما.‏
‎ ‎به عنوان سخن آخر خیلی دوست دارم به این نکته تاکید کنم که هم من وهم تمام جامعه ‏نخبگان تمام تلاشمان و تمام دغدغه ای که داریم برای کشورمان به خاطر عشق و علاقه ‏ایست که به اسم ایران و به وطنمان داریم و این تلاش کوچک ترین کاری است که می‌توانیم ‏برای کشورمان انجام دهیم و این دغدغه ها و این نقد هایی که گاها وارد می‌کنیم خدایی نکرده ‏به خاطر این نیست که دنبال تضعیف کشورمان باشیم دوست داریم این نقدها برطرف شود تا ‏بتوانیم همیشه اسم ایران را در بالاترین درجات چه علمی و چه از تمامی لحاظ ببینیم و به اسم ‏وطنمان افتخار کنیم و قطعا باعث افتخار ماست  که ایرانی هستیم و رهبری  به درایت و ‏هوشمندی آقای خامنه ای داریم و قطعا در تک تک مسیرهای زندگی از رهنمودهای ایشان ‏استفاده می‌کنیم تا درنهایت کشورمان را مثل همیشه در تمامی عرصه‌های جهانی سربلند ببینیم.‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا