به گزارش خبرنگار تفکیک نیوز، سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر قم، روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن رضوان شهرداری قم هم زمان با روز ملی حمل و نقل برگزار شد، از راهاندازی اتوبوسهای ۱۸ متری دوکابین خبر داد و گفت: برای نخستین بار، این اتوبوسها در مسیر پردیسان به حرم مطهر حضرت معصومه(س) به کار گرفته شدهاند که بخش عمدهای از نیاز این خط را پاسخگو خواهد بود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر قم با اشاره به چالشهای موجود در حوزه ترافیک شهر قم، گفت: شبکه حملونقل و ترافیک قم در سالیان گذشته با مشکلات متعددی مواجه بوده و تا دستیابی به یک شبکه حملونقل استاندارد و ایمن و کارآمد فاصله دارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر شبکه حملونقل عمومی قم تنها به یک شیوه یعنی اتوبوسرانی متکی است و این ناوگان به شدت زیر بار استفاده قرار دارد، در عین حال سهم جابهجایی مسافر با حملونقل عمومی در قم با آمارهای مطلوب و استاندارد فاصله زیادی دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر قم با اشاره به وضعیت هسته مرکزی شهر بیان کرد: علیرغم اقداماتی که در حوزه پیادهراهسازی و آرامسازی ترافیکی انجام شده، هسته مرکزی شهر همچنان نسبتاً شلوغ است و کمعرض بودن برخی معابر این وضعیت را تشدید میکند. همچنین شهر قم با رویکردهای انسانمحور و نظم و انضباطی که باید در تردد شهری حاکم باشد، فاصله دارد.
دهناد در ادامه با اشاره به افزایش قابل توجه اعتبارات حوزه حملونقل در قم، گفت: سهم بودجه حملونقل عمومی در سال جاری نسبت به سالهای گذشته رشد چشمگیری داشته و برای سال ۱۴۰۴ بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوسرانی و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای خرید ناوگان جدید اختصاص یافته و حدود ۱۸۰ میلیارد تومان نیز برای یارانه حملونقل و جابهجایی مسافران اتوبوس در نظر گرفته شد.
وی افزود: در مجموع، حوزه حملونقل عمومی قم حدود ۵ هزار میلیارد تومان بودجه به خود اختصاص داده که نشاندهنده عزم جدی مدیریت شهری در این بخش است.
وی همچنین از انعقاد قرارداد خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس با اعتباری بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خبر داد و افزود: ۱۵ دستگاه از این اتوبوسها بهزودی وارد شبکه حملونقل عمومی شهر قم خواهد
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر قم با اشاره به پروژههای ریلی اظهار کرد: امسال بیش از ۴ هزار میلیارد تومان از محل اوراق و منابع داخلی برای پیشبرد پروژههای ریلی در اختیار شهرداری قم قرار میگیرد و قرارداد خط دوم متروی قم نیز که با تقاضای مسافری حدود دو برابر خط اول طراحی شده، با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان به تصویب شورای شهر رسیده است.
دهناد از تکمیل بخش فوقانی ایستگاه جمکران خط یک متروی قم خبر داد و گفت: بهزودی شاهد اتصال تونلی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به مسجد مقدس جمکران با تکمیل بخش تحتانی خواهیم بود و جشن تکمیل پایان حفاری خط یک متروی قم را برگزار خواهیم کرد.
وی همچنین به انعقاد قرارداد تأمین واگن قطار شهری قم اشاره کرد و گفت: در بحث توسعه شبکه معابر در چهار سال گذشته و رفع گرههای ترافیکی، چهل کیلومتر مسیر اصلی (بزرگراهی و شریانی) و حدود پنجاه کیلومتر معابر فرعی به شبکه معابر قم اضافه شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر قم افزود: در چهار سال گذشته تقاطع نماز، شهدای پرواز، مدافعان سلامت، فاز پنج عمار یاسر، نیکاندیش و تقاطعهایی که محور پیامبر اعظم(ص) را با محورهای کبیری و حکیم و عمار یاسر متصل میکند، به بهرهبرداری رسیدند.
دهناد ادامه داد: در حال حاضر پروژههای تونل زیرگذر امام موسی صدر، تقاطع سپاه و تقاطع بلوار حافظ و ریل راهآهن در حال احداث است و کارگاه احداث تقاطع میدان مرجعیت نیز با توجه به اصلاح ردیف اعتباری آن در بودجه طی روزهای آینده فعال خواهد شد.
وی همچنین به افزایش چشمگیر تقاطعهاش هوشمند در قم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ۴۰ تقاطع هوشمند در قم داریم و۲۸۰ دوربین نظارتی و ۹۲ سیستم ثبت تخلف در معابر شهری قم فعال هستند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر قم خاطرنشان کرد: همچنین ۱۵ پل عابر پیاده با تجهیز ۳۰ آسانسور در سال جاری مکانیزه خواهند شد.

