استان قم

نقش‌آفرینی مرکز تحقیقاتی «احیا» در رویداد «قم، قطب تمدنی جهان اسلام»

توسعه مهارت‌ها و پیوند دانشگاه با صنعت در مسیر تمدن‌سازی نوین

تفکیک نیوز، مرکز تحقیقاتی «احیا» وابسته به سازمان بسیج دانشجویی کشور، با محوریت پردیس فارابی دانشگاه تهران و دفتر مهندسی مستقر در دانشگاه صنعتی قم، از سال ۱۴۰۲ با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور وقت (شهید) فعالیت خود را آغاز کرد. هدف از تأسیس این مرکز، توانمندسازی و پرورش مهارت‌های فردی و تخصصی دانشجویان و مهندسان در قالب انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی مورد نیاز صنایع، ادارات و سازمان‌های استان عنوان شده است.

 

با توجه به محدودیت صنایع کوچک در سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه (R&D)، مرکز احیا تلاش دارد از ظرفیت‌های دانشگاهی و سرمایه‌های اجتماعی، به‌ویژه توانمندی‌های دانشجویان، برای اجرای پروژه‌های کاربردی استفاده کند. از جمله طرح‌های اجرایی و در دست اقدام این مرکز می‌توان به پروژه «شمسا» (شناسایی مسائل استان)، طرح «بودجه‌ریزی جمعی شورای شهر قم» و پروژه «بانک ایده و ایده‌پردازی» با همکاری مسجد مقدس جمکران و دانشگاه صنعتی قم اشاره کرد.

 

این مرکز علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی، با توجه به نیاز بازار کار به مهارت‌های فردی در کنار دانش تخصصی، برنامه‌های متنوعی از جمله برگزاری نشست‌ها، بازدیدهای میدانی و تعامل با متخصصان و فعالان صنعتی را در دستور کار قرار داده است. هدف از این برنامه‌ها، افزایش مهارت‌های حرفه‌ای دانشجویان در حین تحصیل و مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی است.

 

همچنین دفتر علوم انسانی مرکز احیا در سال ۱۴۰۴ با حضور معاون پژوهشی دانشگاه قم افتتاح شد. این دفتر تمرکز خود را بر اجرای پروژه‌هایی همچون «امتداد اجتماعی علوم انسانی» قرار داده است.

 

مرکز تحقیقاتی احیا در ادامه مسیر رشد خود، در حال طی مراحل اخذ مجوز «مرکز نوآوری» است؛ مجوزی که به گفته مسئولان، زمینه گسترش خدمات و افزایش دامنه فعالیت‌های این مجموعه را فراهم خواهد کرد.

 

از دیگر فعالیت‌های شاخص مرکز احیا، دبیری رویداد ملی «قم، قطب تمدنی جهان اسلام؛ از ایده تا آفرینش» است. این مرکز با پذیرش مسئولیت دبیرخانه این رویداد توانسته است هم‌افزایی مؤثری در حوزه علوم انسانی ایجاد کرده و گامی مؤثر در جهت تحقق اهداف تمدن‌سازی نوین اسلامی بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا