استان قم

آزادراه قم‌‌ سلفچگان‌ راهجرد با عنوان آزادراه شهید حاج قاسم سلیمانی احداث می‌شود

تفکیک نیوز؛ اجرای پروژه آزادراه شهید سلیمانی قم به دلیل فناوری و مدل مالی نوآورانه‌اش، می‌تواند الگویی برای ساخت و نگهداری آزادراه‌های نسل جدید در سراسر کشور باشد.

 

به گزارش «تفکیک نیوز» جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه قم در قالب تور رسانه‌ای از روند احداث قطعه نخست پروژه آزادراه شهید سلیمانی قم‌_سفلچگان‌_راهجرد بازدید کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسم روانبخش نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و جمشید شیخ‌اکبری مدیرعامل شرکت ناودیس راه، سرمایه‌گذار و پیمانکار آزادراه شهید سلیمانی، خبرنگاران را در این بازدید همراهی کردند و به تشریح جزئیات عملیات اجرایی، موانع و معارضین پروژه و پیگیری‌های صورت‌گرفته در جهت تسریع در اجرای این پروژه پرداختند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشخصات فنی این مسیر، گفت: قطعه اول این آزادراه به طول ۱۲ کیلومتر، از جاده جعفریه قم آغاز شده و به اتوبان قم–تهران و جاده امیرکبیر متصل می‌شود، این مسیر می‌تواند سهم قابل‌ توجهی در توزیع بار ترافیکی در ورودی‌های استان قم داشته و موجب افزایش ایمنی و کاهش تداخل‌های ترافیکی در این منطقه شود.

وی با بیان این که برای حضور زائر در قم لازم است زیر ساختی چون هتل، ساخت شهرک زائر، راه اندازی فرودگاه را با جدید پی گیری کرد، گفت: این پروژه نیز بسیار مهم است و در رفع ترافیک زائران بسیار موثر است چرا که با مردم با حضور در قم می توانند از این جاده استفاده کرده و زودتر به برنامه های خود برسند و گرفتار ترافیک و خستگی راه هم نشوند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید برتامین ۸۰۰ میلیاردی از سوی دولت، گفت: این پروژه برای پیشرفت نیازمند اعتبار بیشتری چون رقم ۱.۲۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت است. با این کار سهم دولت از پروژه بخش اول تمام می شود.

روانبخش با اشاره به سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیاردی قطعه نخست پروژه آزادراه شهید سلیمانی به ۱۲ کیلومتر گفت: اگر اعتبارات تامین شودو پیمانکار پروژه سالانه ۲۰ کیلومتر این پروژه را پیش می برد. تلاش این است مرحله اول پروژه به طول ۱۲ کیلومتر تا پایان سال به مرحله اجرا در بیاید و مردم و زائران بتوانند از آن استفاده کنند و با تامین کل اعتبار پروژه تا پایان سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین جمشید شیخ‌اکبری در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند اجرای آزادراه شهید سلیمانی، گفت: عملیات ساخت این آزادراه از خرداد ۱۳۹۹ با برآورد اولیه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان آغاز شد، اما هم‌زمان با افزایش هزینه‌ها و عدم تأمین اعتبار مورد نیاز، پروژه با تورم شدید و کندی جدی در پیشبرد عملیات روبه‌رو شد.

وی با اشاره به مصوبات سفر استانی دی‌ماه ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور شهید به قم، افزود: در آن مقطع تصمیم گرفته شد برای اجرای فاز نخست طرح به طول ۳۲ کیلومتر، سهم دولت و بانک عامل هر کدام ۳۰ درصد و سهم بخش خصوصی ۴۰ درصد باشد، اما اعتبارات پیش‌بینی‌شده از سوی دولت و بانک محقق نشد و روند اجرایی طرح به‌طور کامل متوقف شد.

پیمانکار آزادراه شهید سلیمانی با بیان اینکه قرار بود قطعه نخست فاز اول به طول ۱۲ کیلومتر در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد، گفت: کمبود نقدینگی و عدم ایفای تعهدات مالی طرف‌های دولتی و بانکی اجازه نداد این برنامه محقق شود و پروژه در مقاطع مختلف دچار رکود شد.

شیخ‌اکبری ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ هیئت دولت مصوب کرد تا بخش عمده‌ای از درآمد عوارض آزادراه تهران– قم به این پروژه اختصاص یابد، اما به دلیل ترک فعل برخی مدیران اجرایی، این مصوبه عملیاتی نشد و پس از آن سازمان راهداری در مقام جایگزین بانک عامل معرفی شد، ولی موانع قانونی مانع از اجرای کامل این تصمیم شد و پروژه در تابستان امسال بار دیگر به‌طور کامل متوقف شد.

وی با تأکید بر اینکه در صورت اجرای به‌موقع مصوبات دولت، اکنون فاز نخست آزادراه می‌توانست به طول ۳۲ کیلومتر تکمیل و بهره‌برداری شود، عنوان کرد: با افتتاح این مسیر، بخشی از بار ترافیکی و حجم تصادفات در کمربندی امام علی (ع) قم به شکل محسوسی کاهش می‌یافت.

وی همچنین به رفع معارضین پروژه اشاره کرد و گفت: دو مانع اصلی شامل پارکینگ نیروی انتظامی در ابتدای جاده جعفریه و یک باغ پسته در مسیر جاده قدیم قم– تهران، پس از پیگیری‌های حقوقی تملک شد و این بخش از مسیر آزاد شد.

وی در توضیح عوامل کند کننده پروژه، افزود: انتقال خط برق در کیلومتر صفر و جمع‌آوری دو دکل برق در تقاطع جعفریه ضرورتی حیاتی دارد، زیرا وجود این خطوط مانع آغاز عملیات احداث پل‌های تقاطع محسوب می‌شود و از سوی دیگر باید سهم دولت از محل عوارض آزادراه قم– تهران در اسرع وقت به طرح تزریق شود تا پیمانکار بتواند عملیات اجرایی را بدون توقف ادامه دهد.

شیخ‌اکبری درباره وضعیت ادعاهای برخی افراد حقیقی در محدوده جعفریه نیز بیان کرد: تعدادی از مالکان مدعی‌اند اراضی آنان در محدوده مسیر قرار دارد و فرماندار قم در حال پیگیری موضوع به‌صورت میدانی و کارشناسی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از پیگیری‌های مجمع نمایندگان قم و همچنین بازدید رئیس کمیسیون عمران مجلس قدردانی کرد و گفت: همراهی نمایندگان مردم و مسئولان استان نقش تعیین‌کننده‌ای در فعال‌سازی مجدد پروژه داشت و بدون این حمایت‌ها، طرح همچنان در وضعیت توقف باقی می‌ماند.

وی با اشاره به بهره‌گیری از روش‌های نوین ساخت گفت: در آزادراه شهید سلیمانی استفاده از فناوری جاده‌سازی بتنی به عنوان نسل جدید روسازی‌های کشور دنبال می‌شود، مدلی که با عمر بیشتر، هزینه نگهداری کمتر و کاهش مصرف انرژی، رویکردی آینده‌نگرانه برای شبکه آزادراهی کشور محسوب می‌شود و می‌تواند الگوی مهمی برای پروژه‌های مشابه باشد.

پیمانکار آزادراه شهید سلیمانی بیان کرد: این آزاده راه از نظر اقتصادی برای مردم قم به صرفا است و از هر لحاظ قابل رشد است و سرمایه‌گذاران هم این مسئله را می دانند.

وی در پایان گفت: از بارزترین ویژگی‌های این آزادراه می‌توان به کاهش طول و زمان سفر به میزان ۳۰ دقیقه، بهبود کیفیت سفر، امنیت روانی و ایمنی ترافیک، کاهش مصرف حامل‌های انرژی، کاهش آلودگی زیست محیطی و افزایش میزان گردشگری و رونق کسب‌وکار اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا