
به گزارش خبرنگار تفکیک نیوز، حجتالاسلام آرش رجبی، امروز در نشست خبری گزارش عملکرد نهادهای تبلیغی که در سالن مرحوم آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، به سخنان رهبر انقلاب درباره اولویت بخشی به تبلیغ اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر انقلاب در سخنرانی ۲۱ تیر ۱۴۰۲ تاکید بیشتری روی تبلیغ کردند گرچه مطالب جدیدی نبود و در نظام فکری ایشان در بیش از سه دهه در حال طرح است، اما این اولویت قرار گرفتن تبلیغ امر دفعی نیست بلکه تدریجی است.
وی گفت: تبلیغ باید به عنوان یک فرآیند تدریجی و مستمر در اولویت نظام آموزشی، پژوهشی و تربیتی حوزههای علمیه قرار گیرد و حوزه خواهران در این مسیر با ایجاد رشتههای تخصصی تبلیغ و راهاندازی قرارگاههای فرهنگی گامهای مؤثری برداشته است.
وی تصریح کرد: نحوه آموزش ها ما در جهت بلاغ مبین باید متفاوت باشد و رشته های متناسب با امر تبلیغ باید تخصصی شود لذا در حوزه علمیه خواهران در سطح دو گرایش تبلیغ ایجاد شده و در سطح سه نیز ۳ رشته تبلیغ رسانه و فضای مجازی، خطابه و سخنوری و تبلیغ کودک و نوجوان ایجاد شده است.
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه خواهران عهده دار امر تربیت و تبلیغ بوده است. در ابتدای فرمایش رهبر انقلاب، سعی کردیم تبلیغ را به صورت فرآیند در دو مجموعه مطالعات فرهنگی و تبلیغی ببینیم که متمرکز بر طراحی نظام فرهنگ و تبلیغ که تکمیل شده و در انتظار شورای سیاستگذاری است.
وی با بیان اینکه ما نهاد اعزام کننده مبلغ نیستیم، گفت: ما به تسهیلگری فعالیت های تبلیغی باید اقدام کنیم لذا به آسیب شناسی، نیازسنجی اقدام کردیم و در حوزه رصد فرهنگی و سنجش افکار و تجربه نگاری ورود خوبی را داشتیم.
معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه های علمیه خواهران گفت: در حوزه عملیات فرهنگی متمرکز بر شبکه سازی و راهبری فرهنگی و ایجاد قرارگاه های فرهنگی شدیم.
وی افزود: قرارگاههای فرهنگی در بیش از ۲۵۰ مدرسه ایجاد شده که با حضور ۱۵۰۰ تشکل مختلف فرهنگی و قرآنی، فعالیتهای گستردهای در حوزه تبلیغ دینی و فرهنگی انجام میدهند.
رجبی به فعالیتهای مشاوران تربیتی حوزه خواهران اشاره کرد و گفت: مبلغین ضمن مشاوره به طلاب، ارتباطی معنادار با بانوان و جامعه پیرامون مدارس برقرار کردهاند. همچنین کانونهای دانشآموختگان و سازمانهای مردمنهاد حوزه خواهران در زمینه مقابله با آسیبهای اجتماعی مانند پیشگیری از اعتیاد و مسائل مرتبط با ازدواج فعال هستند.
وی بر توانمندسازی مبلغان تاکید کرد و گفت: در این زمینه دو سامانه «سیما» و «نجم» داریم که با ثبت مهارتهای خود در آن زمینه بکار گرفته می شوند و در استان ها هم دوره هایی برگزار می شود که به صورت اقتضایی وجود دارد.
وی با بیان اینکه فعالیت تبلیغی باید سبک زندگی مستمر و همراه با زیست و تعامل نزدیک با مردم باشد و حضور مقطعی کافی نیست گفت: مبلغان حوزه خواهران در مناسبتهای مختلف از جمله انتخابات، ایام فاطمیه، اعتکاف و اربعین و در رسانههای ملی و بینالمللی به زبانهای مختلف فعال هستند.
رجبی در پایان گفت: حوزه علمیه خواهران با برنامهریزی دقیق و استفاده از ظرفیتهای تخصصی و فرهنگی خود به دنبال ایفای نقش مؤثر در هدایت فکری جامعه و ارتقای سطح فرهنگی و دینی زنان و خانوادهها است.